Blogi

Silipatisippaa

Share |

Maanantai 4.3.2019 klo 12:22 - Jari Salminen


Yksi luokanopettaja murehti kasvavaa silipatisipan määrää työpäivässä. Silipatisippa on mielestäni osuva ilmaus sille kaikelle muulle työlle, mitä opettajan ja koulun päivään nykyisin kuuluu itse opettamisen lisäksi. Opettajainhuoneessa laskimme yhteen niitä ammattitaitoja ja koulutuksia, joita opettaja päivittäin tarvitsisi ja siitä listasta tuli silipatisipan pitkä.


Miten tämä vaikuttaa opettajien työssäjaksamiseen? Opettajien jaksaminen on ollut viime aikoina paljon esillä - ja aiheesta. Silipatisipan lajiominaisuuksiin kuuluvat aikavarkaus, ennakoimattomuus ja turvattomuus. Sen vastakohdaksi voisi määritellä koulun rituaalit ja perinteet, joiden elintila on hyvää vauhtia kaventumassa ja niistä on pian tulossa uhanalainen osa koulupäivää. Ne ovat kuitenkin koulupäivän rauhallisuutta ja turvallisuuden tunnetta kasvattavia elementtejä.


Itse heräsin silipatisippa-ilmiöön ongelmana 2000-luvun alkuvuosina kyläkoulussa, kun yhdessä pohdimme milloin on viimeksi ollut ihan tavallinen koulupäivä ilman yhtään muutosta tai poikkeusta lukujärjestyksen tavoittelemaan päivärytmiin. Aika pitkälle piti päiviä laskea jo silloin, ja tänään ongelma on paisunut uskoakseni entisestään. Silipatisippa syö sekä opettajien työssäjaksamista että oppilaiden turvallista oppimisympäristöä. Näin tapahtuu, vaikka yksittäisten tempausten ja tapahtumien laatu ja tavoitteet olivat kuinka yleviä ja koulun opetussuunnitelmaakin tukevia. Poikkeuksien summa on merkittävä tekijä, joka erityisesti rehtorien tulisi tiedostaa vastatessaan koulun toiminnan suunnittelusta. Jos kaikkeen hyvään lähtee mukaan, voi lopputuloksen summa olla vaikutuksiltaan negatiivinen.


Opettajan työ ja lapsen koulupäivä muuttuvat myös jatkossa. Silipatisippa ei tule katoamaan, mutta sen lisääntymistä pitäisi pystyä hallitsemaan ja tunnistamaan sen vaikutuksia koulun arkeen. Toivottavasti syksyllä alkaneista perusopetuksen vuosityöaikakokeiluista saadaan kokemusperäistä aineistoa siihen, kuinka opettajien työssäjaksamista voidaan tukea työehdoilla. Mutta kuka kantaisi huolta lapsien tutusta ja turvallisesta peruskoulun päivästä? Vuosityöaikakokeiluista voi lukea lisää Opettaja-lehden sivuilta ja lasten puolesta kannustaisin kaikkia kollegoja taisteluun tavallisen koulupäivän puolesta.

Jari Salminen

OAJ Uudenmaan alueasiamies

@JariSalminen1

jarisagrapieni80.jpg

Avainsanat: työhyvinvointi, työssä jaksaminen


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini