Blogi

Tosielämän opettajuus

Share |

Maanantai 26.11.2018 klo 20:29 - Eva-Stina Törnroos


Traditioksi on jo muodostunut, että Helsingin yliopiston luokanopettajaopiskelijat kutsuvat meitä työelämässä olevia luokanopettajia Tosielämän opettajuus-nimiseen opiskelijailtaan. Ja todellakin, kyllähän tämä opettajan työ varsinaista tositv:tä on.

Digitaalisuus koulussa, lastensuojelu ja kiusaaminen olivat illan kolme teemaa. Kaikki isoja, kokonaisten seminaaripäivien aiheita. Opiskelijat olivat kirjoittaneet aiheisiin liittyviä kysymyksiä lapuille ja neljä tosielämän opettajaa vastaili ja keskusteli kysymysten pohjalta, omiin kokemuksiinsa nojaten.

Kysymykset olivat käytännönläheisiä ja tietyssä hellyttävyydessäänkin ne kertoivat asioista, joihin opettajankoulutus ei nykyisellään pysty vastaamaan. Asioista, joihin nuori opettaja voi törmätä ensimmäisenä sijaisuuspäivänään tai uupua ensimmäisinä virkavuosinaan.

Olen joskus leikitellyt ajatuksella, että jokin tv-kanava tuottaisi sarjan ”Opettajat”, samaan tapaan kuin suositut ”Poliisit” tai ”Kandit”. Kuvausryhmä seuraa aamulla koulun ovella, kun viimeiset opettajat kiiruhtavat juosten kellon jo soidessa. Tunnit alkavat, poissaolot ja myöhästyneet kirjataan Wilmaan, opetus alkaa talon eri puolilla eri tavoin, työ keskeytyy kymmenistä eri syistä. Välitunnit ja ruokailu rytmittävät päivää. Paljon on kuitenkin sellaista, mitä ei voisi näyttää: riidat, tappelut, kinat, kiusaaminen ja niiden selvittely. Lasten pahoinvointi, oppilashuolto, yhteydet sosiaalitoimeen ja poliisiin, ovat kaikki salassa pidettävää. Opettajien uupuminen, toimimattomat työyhteisöt, puutteellinen esimiestyö, kurjat tilat, huolen ja avuttomuuden tunne lasten psyykkisen pahoinvoinnin äärellä. Ei varmaan voisi tv:ssä sitäkään kertoa, että koulujen digitaalisissa välineissä ja käytettävissä olevissa materiaaleissa on valtavasti eroja, samoin koulutuksessa ja osaamisessa.

Opiskelijoiden tekemät kysymykset, voiko lastensuojeluilmoituksen tekemisestä koitua haittaa opettajalle, millaisia digitaaliset oppimateriaalit ovat tai kiusaavatko opettajat toisiaan, olivat  hyviä ja oikeutettuja. Samalla ne kertoivat teemoista, joita todellakin olisi syytä käsitellä opinnoissa ja ennen muuta perehdytyksessä, kun sijainen tai uusi viranhaltija tulee kouluun. Moneen asiaan löytyy ohje tai suunnitelma, nämä paperit pitää saada elämään.


Eva-Stina Törnroos

varapuheenjohtaja OAJ Uusimaa ja Suomen luokanopettajat ry

#opettajankoulutus #digitaalisuus #nuoriopettaja #työhyvinvointi #kiusaaminen

Avainsanat: opettajankoulutus, työhyvinvointi


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini