Blogi

Oaj Uusimaan puheenvuoro

Share |

Perjantai 27.11.2015 - Markku Tikkanen


Yhdessä kokouksessa pysähdyimme katsomaan peiliin. Sieltä kurkisti iloiset mutta vähän väsyneet ja hieman jo ryppyiset kasvot, jotka kaipasivat samaan kuvaan muitakin ja uusia avauksia.


OAJ Uusimaan viestinnästä puuttui mielestämme punainen lanka. Oli etsittävä tarkemmin mitä viestitään, kenelle halutaan puhua ja millä sävyllä. Miten varmistaa, että ulospäin annetut kannanotot edustavat OAJ:n ja hallituksen kantoja? Miten tehdä alueyhdistystä tunnetuksi haastavassa mediaympäristössä ja edunvalvontatyötä näkyväksi jäsenyhdistyksillemme? Miten kuuluu ydinviestimme opettajan arjen asiantuntijuudesta 7500 jäsenellemme?


Lähdimme purkamaan vyyhtiä ulkopuolisten ammattilaisten avustuksella ottamalla selvää nykytilanteesta ja tunnistamalla sen haasteet ja mahdollisuudet. Käyttäjätarinoiden avulla löysimme useita eri kohdeyleisöjä, joista valitsimme tärkeimmät. Tämän jälkeen jatkoimme määrittelemällä yhdistyksen ydinviestit sekä viestinnän teemat. Työskentelyssä selkeytimme myös sosiaalisen median kanavien tarkoituksen kokonaisuudelle. Strategisista linjauksista johdimme käytännön työtä tukevia tavoitteita, työkaluja, mittareita ja toimintamalleja. Nämä tukevat ja auttavat nyt hallituksen jäsenten välistä tiedonkulkua, keskustelua ja dokumenttien jakamista. OAJ:n viestintästrategia toimi luonnollisesti työn pohjana.


Tukea kehittämishankkeeseen saimme syyskuussa alueellisesta toimittajien tapaamisesta, jossa järjestömme puheenjohtajan ja viestintäjohtajan kanssa tapasimme alueen lehdistön edustajia ja kävimme läpi edunvalvonnan kysymyksiä laajasti paikallisilla erityiskysymyksillä maustettuna. Samalla loimme verkostoitumisen pohjan alueen mediaan.


Toiminnan ammattimaistuminen heijastuu nopeasti viestinnässä. Huonosti suunniteltu tai suunnittelematon viestintä lisää arjen ongelmia, kun väärän tiedon markkinat suoltavat ristiriitatilanteita toiminnan sisälle ja pahimmillaan pahin vastustaja katsoo peilistä, kuten Elastinen laulaa. Hyvin toteutettu viestintä taas lisää yhteisöllisyyttä, kokoaa opettajaryhmiä ja tuo voimia sekä ideoita.


Edunvalvonta on kovaa ja pitkäjänteistä työtä, jossa tulokset eivät näy heti. Lisäksi niiden kuvaaminen kameralla edunvalvonnan toiminnan kuvaukseksi on liki mahdotonta. Miten kuvata tilannetta, jossa jostain OVTES:n pykälästä on väännetty sivistysjohtajan kanssa vuosikausia ja lopulta jäsenen etu toteutuu soven muodossa?  Toisaalta joku tolkku (jotain rotia)  pitää toiminnan määrässäkin olla - koulutus, lausunto, MOP, jäsentapahtuma, tiedonkeruu, Mielenilmaus,  lausunto, On the Road, koulutus, kokoukset, tiimit, työryhmät. Pitkäjänteisten töiden on oltava kestävän kehityksen raameissa, jotta ei tule henkinen hapotus.


On tärkeää löytää toiminnan olennainen ydin, jäsenen edunvalvonta. Voi tuntua kummalliselta, mutta mielestämme edunvalvonnan tulisi olla myös hauskaa; faktan lisäksi kutaa tekee huumori ja tarinat.


Vaikka ammattilaiset jäsensivät hienosti kaiken vuosikausia pohtimamme viestinnän haasteista meille pitkän kaavan illalliseksi, ei se poistanut sitä tosiasiaa, että ruoka pitää itse valmistaa.


OAJ Uusimaa on opettajan arjen asiantuntija ja me kerromme blogissa tarinoita opettajan arjesta, herätämme opettajuutta yhdistäviä ajatuksia ja muistutamme yhä uudelleen opetuksen ja kasvatuksen tärkeydestä ja työmme merkityksellisyydestä. Tarinan voiman merkitys tehtiin meille selväksi.


Toinen konkreettinen apu viestintään saatiin määrittelemällä ydinviestejämme ja niiden pohjalta on laadittu oma viestintäsuunnitelma.


Kolmas helmi yhdistyksellemme on käytäntö, jossa viestintä on tullut jatkuvaksi ja kehittyväksi osaksi toimintaamme. Jokaisessa hallituksen kokouksessa on viestinnän osuus ja mitään ei hakata enää kiveen - veteenkin piirtäminen tuntuu välillä liian pysyvälle.


Neljäntenä nostaisin esille statistiikan. Se tuntui aluksi ammattilaisten kertomana höpölle, joka vie aikaa oikealta työltä. Facebookin kävijäkäppyrän seuraaminen antaa kuitenkin oikeasti tietoa siitä, mikä viesti tavoittaa jäsenet ja mille on tilausta. Edunvalvonnan ei kannata syöttää sopimustietoutta pakkosyöttönä pikkujouluissa, jos sille ei ole tilausta. Silloin pitää reagoida toisenlaisella viestillä.


Oli myös hienoa huomata koko somemylläkän keskellä, että painetulle viestille on paikkansa. Kaikki eivät halua lukea kännykästä uutisia vaan ottaa aamukahvin kanssa paperi käteen ja uppoutua siihen ja painomusteen tuoksuun. Kaiken ei tarvitse päivittyä tänään, joskus voi lukea myös eilisen uutisia, esimerkiksi yhdistyksen toiminta- ja koulutuskalenteri voivat olla tällaisia.


Omien innoittamina kannustamme kaikkia löytämään viestinnästä lisää tukea edun valvomiseen, yhteisöllisyyden lisäämiseen, uusien toimijoiden etsintään ja ilosanoman levittämiseen. Alueelliselle viestinnälle on iso tarve.

 Markku Tikkanen



Avainsanat: Viestintä, kehittäminen,


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini